Het belang van een goede huisstijl + voorbeeld van een huisstijlhandboek
Een huisstijl en een huisstijl handboek zijn erg belangrijk voor je bedrijf, dit zegt namelijk wie je bent en waar je bedrijf voor staat. Een huisstijl zorgt namelijk voor een bepaalde uitstraling en gevoel bij je bedrijf maar ook voor herkenning. Een grote gele M? McDonald’s natuurlijk! Rode sierlijke letters? Coca Cola. Soms is de kleur al genoeg of het lettertype om voor herkenning te zorgen. Nu zal dat bij jou niet meteen zo zijn, maar je moet op de toekomst voorbereid zijn ?
In het begin is het vooral goed om goed na te denken over je huisstijl, welke kleuren wil ik gebruiken, welk lettertype, hoe ziet mijn logo eruit. Het hoeft in het begin niet uitgebreid. 1 a4 is in het begin al goed, zolang je het voor jezelf duidelijk hebt gemaakt en er over na hebt gedacht. Maar als je net start met je bedrijf, probeer dan niet teveel te denken dat dit je definitieve huisstijl is. Als je hieronder mijn huisstijlhandboek aanvraagt ontvang je 2 versies, mijn oude en mijn huidige. Want mijn bedrijf en mijn huisstijl zijn gegroeid en dus aangepast.
Wat is een huisstijl en wat valt daaronder?
Het belangrijkste is je logo, dat is namelijk jouw beeldmerk. Maar voordat je een logo echt kunt maken heb je kleuren en lettertypes nodig. De kleur(en) van jouw logo zijn namelijk heel bepalend, wat voor uitstraling heeft je bedrijf en op wat voor soort doelgroep richt jouw bedrijf zich. Jonge meisjes? Pastel tinten, roze, bloemen en glitters. Een duurzaam bedrijf wat zich richt op natuur en eco? Juist groen en aarde tinten. Met deze 2 simpele voorbeelden kan je al zien hoe bepalend een kleur kan zijn. Zou je die kleuren namelijk andersom doen… Dan heeft het niet hetzelfde effect en uitstraling. Dus het is belangrijk dat je een kleur kiest die past bij jou, het doel van je bedrijf, wat je wilt uitstralen en natuurlijk ook wat je doelgroep mooi vindt.
Een huisstijl is nooit af
Zoals je hierboven kunt zien heb ik 2 verschillende logo’s al gehad en ook qua kleur stijl echt heel verschillend. In het begin dacht ik dat ik zakelijk moest zijn en toegankelijk voor iedereen. Iedereen moest mijn klant worden! Maar na een tijdje kwam ik erachter dat dit toch niet klopte..
Ik ben toen wat meer foto’s gaan plaatsen op mijn website zoals ik ben, vrolijk mezelf in mijn jurken met een bloem in mijn haar. Dat is namelijk wat klanten krijgen als ik met ze werk, dus dat is ook wat ze mogen zien/verwachten. Dat is ook voor mijn huisstijl, ik ben zacht, lief en vrouwelijk. Dus moet mijn huisstijl dat ook uitstralen. Op die manier kan een klant al voelen en zien wat voor persoon en bedrijf je bent en zich wel/of niet fijn daarbij voelen. Zo kun je dus eigenlijk al je klanten filteren voordat je kennis hebt gemaakt met ze. Zorg dus dat je huisstijl matched met wie jij bent als persoon en bedrijf.
Een huisstijlhandboek is dan wel zo handig!
Heb je bijvoorbeeld een wat groter bedrijf of moeten andere mensen werken met jouw producten/merk dan is een huisstijlhandboek bijna wel een must. Jij kan wel weten wat voor kleur of lettertype je wilt gebruiken.. Maar die nieuwe stagiaire? Of die nieuwe werknemer? Of laat je door iemand jouw nieuwe website bouwen? Dan is het ook erg fijn als die gene jouw huisstijlhandboek heeft zodat hij/zij jouw uitstraling ook goed kan overbrengen naar de website.
In een huisstijlhandboek staan jouw “regels” van de uitstraling van jouw bedrijf. Bijvoorbeeld de verschillende variaties van jouw logo en waarvoor welke variatie gebruikt kan worden. Welke kleuren er zijn en waar welke kleur voor gebruikt kan worden. Welke lettertypes er zijn en waarvoor je ze gebruiken mag.
Hoe dik jouw huisstijlhandboek moet zijn hangt volledig van jou af. Die van mij is bijvoorbeeld maar een paar a4tjes, ik ben namelijk maar alleen en niemand anders hoeft te werken met mijn merk. Maar ik heb ook huisstijlhandboeken gemaakt voor bedrijven van wel rond de 100 pagina’s. Hoe meer mensen ermee moeten werken hoe gedetailleerder hij moet zijn. Je wilt dan namelijk alles gewoon duidelijk hebben wat wel en niet mag. Hierin kan je bijvoorbeeld ook voorbeelden opnemen van documenten, visitekaartjes of zelfs de stijl en sfeer van foto’s.
Hier wat handige GRATIS tools die ik vaak gebruik bij het maken van een huisstijl:
Als je geen inspiratie hebt voor kleuren of je wilt nog een kleur bij je bestaande kleur dan kan je het beste naar deze website gaan. Op deze website kan je namelijk op spatie drukken en dan maakt hij een combinatie van 5 kleuren die goed samen gaan. Of je vult zelf een kleur in die je vast zet en daarna kan je dan door spatie kleuren erbij zoeken.
Dit is bijna hetzelfde als Coolors, maar deze heeft ook nog de optie om kleuren uit een foto te halen. Dus als je een foto hebt die je perfect vind passen of bijvoorbeeld een logo en je wilt achter de kleuren komen.. Dan kan je hem hier uploaden en dan haalt Adobe de kleuren eruit.
Om een goed lettertype te kiezen ga ik meestal naar Google Fonts, hier staan namelijk allemaal websafe lettertypes. Deze kan je vaak ook eenvoudig inladen in je website en downloaden voor gebruik bij print documenten. Waar je wel om moet denken bij het gebruiken van bijzondere lettertypes is dat als een ander persoon dat lettertype niet heeft geïnstalleerd op zijn/haar computer hij/zij dan deze ook niet kan zien. Dus als je dan een opgemaakt document wilt versturen kan je die het beste opslaan als PDF. Voor mail kan je het beste een lettertype kiezen die standaard al op Windows en Apple staat maar die lijkt op jouw gekozen lettertype.
Wil je erachter komen wat voor lettertype iemand anders gebruikt? Upload dan het logo of een foto naar Font Squirrel en dan kan die vaak het lettertype hieruit halen. Sommige lettertypes zijn betaald, dat geven ze hier dan ook aan.
Heb je een leuk lettertype gevonden bij Google Fonts maar wil je er nog een 2e of 3e bij die je niet kan vinden..? Op deze 2 websites kan je een lettertype selecteren en dan zoeken ze daar een goede combinatie bij. Heel erg handig!
Download mijn huisstijlhandboek
Weet je nog niet zo goed waar je moet beginnen? Of wil je graag een voorbeeld? Als je hieronder je gegevens invult krijg je per mail mijn oude en nieuwe huisstijlhandboek als voorbeeld.
Mijn huisstijlhandboek is erg simpel en eenvoudig opgezet, al het belangrijke voor mij staat er in. Zodra ik meer nodig heb ga ik die weer aanvullen. Het is ook een document dat met je bedrijf meegroeit.
Heb je na die tijd nog steeds wat hulp nodig? Ik doe ook design werk en kan ook helpen met jouw huisstijlhandboek te maken. Neem hier eens een kijkje voor meer info.