Tip van de week: 43
Als je niets weet te zeggen, zeg dat dan
Als ondernemer herken je het vast wel, je bent veel te druk om bezig te zijn met je eigen zichtbaarheid. Of juist totaal geen inspiratie.. Of als je ziek bent of op vakantie.. Helaas heb je dan niet een collega die de taken van je overneemt. Dus als het jou niet lukt om een leuk bericht te verzinnen voor je website en/of social media dan zit je al snel met je handen in het haar.
Maar zoals ik hierboven zeg, je herkent dit vast.. Dat betekend dus ook dat er veel meer mensen zijn die met dit probleem worstelen! Ondernemers/ZZP-ers zijn ook maar mensen, ook wij liggen met deze herfstige dagen soms met een dekentje en kop thee met honing op de bank omdat we grieperig zijn.
Hier een paar tips om toch wat te plaatsen:
- Plaats dat je geen inspiratie hebt, je zult verbaasd zijn hoeveel herkenbaarheid en sympathie zoiets oplevert. Het is namelijk helemaal niet erg om te laten zien dat je mens bent en dus ook af en toe inspiratieloos bent.
- Schrijf ideeën op, bijvoorbeeld in je telefoon. Ik heb in Google Keep een document staan waar ik mijn ideeën opschrijf voor mijn tips. Dus als je een keer geen inspiratie hebt dan heb je daar misschien nog iets tussen staan.
- Plan alvast vooruit, maak bijvoorbeeld alvast een paar berichten die je als concept opslaat. Je kunt ze inplannen op een bepaalde datum (bijvoorbeeld als je op vakantie gaat ofzo) maar je kunt ze ook gewoon bewaren tot je een keer niet iets anders te vertellen hebt.
- Koppel je accounts, zo maak je het jezelf makkelijker. Je kan bijvoorbeeld je Instagram koppelen aan je Facebook pagina en bij het plaatsen van Instagram kan je automatisch het laten plaatsen op je Facebook. Of maak gebruik van een handige tool zoals Later, hier kan je je berichten in plannen.
- Maak gebruik van feestdagen en andere bijzondere data’s. Als je in Google zoekt naar een contentkalender of inhaakkalender dan krijg je oneindig veel resultaten. Deze kan je uitprinten of zet een paar in je agenda.
- Hergebruik je content, dit voelde voor mij in het begin wel wat gek. Maar eigenlijk is het helemaal zo vreemd nog niet, want net als met je algemene zichtbaarheid is je aanbod ook belangrijk te herhalen. Zo blijf je in beeld en help je je mensen herinneren aan wat je te bieden hebt.
- Vraag eens een collega ondernemer, zo kan je elkaar ook helpen met zichtbaarheid. Dus laat misschien eens iemand een gastblog schrijven of als je zelf heel veel inspiratie hebt schrijf die voor een ander.
Een paar leuke data’s waar je de komende tijd wat mee kunt doen:
- 28 oktober – internationale dag van de Animatie
- 29 oktober – dag van het Internet
- 30 oktober – dag van de checklists
- 31 oktober – Halloween
- 31 oktober – wintertijd
- 31 oktober – dag van de stilte
- 1 november – dag van de BHV
- 1 november – start Movember
- 3 november – Werelddag van de man
- 3 november – heel toevallig, dag van de Cliché
- 4 november – Men make dinner day
- 9 november – dag van de uitvinder
- 10 november – dag van de mantelzorg
- 11 november – Sint Maarten
- 13 november – intocht Sinterklaas
- 13 november World Kindness Day
Zo dan kunnen jullie even vooruit 😉 Zoek vooral op het internet naar een leuke contentkalender of inhaakkalender die bij jou past!