Tip van de week
Maak gebruik van jouw platform
En nee dan bedoel ik helaas niet de mooie platform schoenen van de Spice Girls.. Maar ik bedoel de verschillende platformen die er zijn, zoals Facebook, Instagram, YouTube, Spotify etc. Het belangrijkste bij de keuze is vooral denken in mogelijkheden en niet in beperkingen..
Niet te moeilijk doen
Wat kan je goed? Wat vind je leuk? Vind je schrijven leuk? Dan is bloggen een fantastisch medium en kan je jouw website als platform gebruiken en bijvoorbeeld social media.
Heb je niet zoveel met schrijven? Dan kan je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om te gaan vloggen, maak video’s ipv blog teksten en deel deze met jouw doelgroep. Of maak een podcast als je wel veel te vertellen hebt over een onderwerp.
Ik dacht vaak vooral veel te groots en ingewikkeld, kreeg ook vaak al de saboteur op mijn schouder die zei dat ik toch niet goed genoeg ben en dat hier niemand op zit te wachten.. Dat ik eerst een groot plan moet hebben en de juiste middelen, dat ik eerst dingen moet leren voor ik het doe…
Nee.
Ik zat mijzelf vooral in de weg, omdat ik dingen te perfect wou doen kwam er juist niets van terecht.. Of 1x in de maand eens iets.. Maar zichtbaar zijn is zo belangrijk en het belangrijkste hierin is herhaling en regelmaat.
Wees niet bang om fouten te maken
Wist je dat ondernemers ook mensen zijn…? Precies. En wat doen mensen…? Die maken fouten. Maar hier leer je ook veel van. En zolang er geen betalende klant aan de andere kant zit dan maken deze fouten ook niet zoveel uit. Een keer een foutje in een tekst? Of is het geluid van een video niet helemaal goed? Zit je haar niet perfect? Verwijder je content niet en deel het gewoon. De volgende keer doe je weer beter en op die manier laat je ook jouw groei zien.
Wat zijn mijn opties?
Hierboven heb ik al een aantal platformen genoemd die jou kunnen helpen met jouw zichtbaarheid. De keuze hiervan hangt heel erg af van de volgende factoren:
- Waar zit jouw doelgroep?
- Wat is jouw dienst/product?
- Wat vind jij leuk om te doen?
Als je dit voor jezelf duidelijk hebt kan je gaan kijken waar je jouw content kunt delen.
Dit platform is vooral gericht op de zakelijke/business kant, de nadruk ligt vooral op netwerken en delen wat er met je business gebeurt. Voor mij is dit meer een must dan dat ik hier graag op zit, maar omdat mijn doelgroep hier op zit maak ik er gebruik van.
Facebook is heel divers, je kunt hier persoonlijk veel kwijt maar ook als bedrijf of als community. Wanneer je gekozen hebt voor Facebook is daarna de keuze nog heel belangrijk wat je dan gaat gebruiken:
- persoonlijk profiel
- zakelijke pagina
- groep
Voor je bedrijf zou ik kiezen voor in ieder geval een pagina, hier kan je jouw content en expertise delen. Bijvoorbeeld je blogs, tips, ervaringen of portfolio.
In een groep kan je mensen bij elkaar krijgen om deze mensen met elkaar te verbinden. Dit kan handig zijn als je een coaching geeft in groepen bijvoorbeeld.
Instagram is vooral heel beeldend georiënteerd, dus foto’s en/of video’s. Instagram is de afgelopen jaren veel veranderd, van 1 foto per bericht naar max 10 foto’s en video’s in 1 bericht.. Nu ook stories en reels als optie erbij. Er zijn veel opties op Instagram en er is een beetje een verschuiving aan het plaatsvinden naar meer video gebruik.
Twitter is vooral gericht op kleine korte tekstuele berichten. Het speelt veel in op actualiteiten. Het was heel populair maar is met de jaren wel flink afgenomen. Maar heb je korte tekstuele berichten te delen? Dan is dit zeker een handig platform. Ook als je op actualiteiten wilt inspelen.
Wil je juist veel video’s delen? Dan is YouTube een heel goed platform voor jou! Hier kan je jouw video’s delen en afspeellijsten maken zodat je video’s achter elkaar kunt laten afspelen.
Tip: als je jouw video’s van YouTube ook op Facebook wilt delen.. Upload deze dan apart op Facebook, want Facebook en YouTube vinden elkaar niet zo leuk..
Pinterest is heel beeldend georiënteerd en wordt vooral veel gebruikt om te inspireren en moodboards te maken. Erg handig als je een diy product aanbiedt dan is dit wel een plek die voor jou handig is. Ook voor fotografie of design is dit een fijne plek. Niet iets om zelf te delen? Dan kan je zelf ook inspiratie hieruit halen voor design, fotografie, websites etc..
TikTok is een platform die heel snel groeit en steeds populairder aan het worden is. Dit platform is vooral video georiënteerd. Creatief zelf video’s maken met bestaande audio fragmenten en effecten. Als je hier goed op inspeelt kan je hier snel op groeien en viral gaan zelfs.
Spotify is vooral erg goed te gebruiken voor muziek en/of podcast. Ik gebruik Anchor voor podcasts om deze op Spotify te krijgen en je kunt bijvoorbeeld Tunecore gebruiken om je muziek op Spotify te krijgen. Bijvoorbeeld mijn podcast.