Tip van de week: 41
Het kiezen van een webbouwer – behoed je voor deze fouten!
Je wilt een website, maar dit wil je laten bouwen door iemand anders. Je ziet een paar mannen in pak voorbij komen op social media en denkt dit zal wel goed zijn. Het ziet er professioneel en goed uit..
Je gaat er mee in zee en ze gaan met je website aan de gang. Maar ze betrekken je amper bij het bouwen. Je moet van alles betalen en aanleveren maar weet niet wat er gebeurt. Dan na een paar maanden is je website ineens online en ben je blij dat het eindelijk klaar is. Toch?
Ooh… De website is toch niet helemaal naar wens, ze hebben toch niet helemaal geluisterd naar wat jij wilt.. Je stuurt het bedrijf een berichtje met de vraag of ze het nog kunnen aanpassen. Ja dat kan wel, maar dat gaat je wel een paar honderd euro kosten… Ooh laat dan maar zitten.. De website was namelijk al duur.. Je laat het maar zo.
Na een tijdje wil je een blog toevoegen aan je website, je hebt alleen geen gegevens gekregen dus stuur je de vraag aan de webbouwers of ze de blog willen plaatsen want jij hebt geen toegang. Ja dat kan wel, maar dat gaat je wel een paar honderd euro kosten… Ooh laat dan maar zitten..
Na een tijdje krijg je ineens een factuur in de mail, een rekening voor weer een paar honderd euro. Voor het updaten en onderhouden van je website. Al met al heb je nu al heel veel geld betaald voor een website waar je niet tevreden over bent, die je niet zelf kunt onderhouden en waarvoor je veel geld moet betalen om te laten updaten en dingen aan toe te voegen..
Bovenstaande tekst is helaas niet uit mijn duim gezogen, dit is nu al bij een aantal van mijn klanten voorgekomen. Dan krijg ik een belletje met bovenstaand verhaal en of ik ze kan helpen. Natuurlijk kan ik dat en wil ik dat! Ik word er namelijk zo boos van als mensen elkaar misbruiken omdat ze te weinig kennis van iets hebben. Vandaar ook dat ik dit soort tips & tricks deel om mensen te behoeden voor deze fouten! Ik zeg niet dat je bij mij moet komen (wel leuk natuurlijk!) maar ik wil je helpen met deze checklist zodat je van te voren al weet waar je aan begint.
Checklist om je te behoeden voor fouten
Het allerbelangrijkste stukje is je gevoel! Hoe voel jij je na je eerste gesprek met je webbouwer? Voel je je begrepen? Word er naar je geluisterd? Ga je met een goed gevoel en een glimlach uit het gesprek? Of voelt het alsof je gepasseerd word? Dat ze niet naar je luisteren?
Krijg je vooraf een duidelijke prijs? Staat er ook duidelijk genoemd wat je allemaal krijgt voor deze prijs? De prijs varieert heel erg in de webwereld, duurder is niet altijd beter en goedkoop vaak al helemaal niet. Belangrijkste hierin is vooral de verborgen kosten.. Zie volgende blokje..
Soms lijkt de prijs vooraf heel mooi, te mooi… Dan komen er allemaal verborgen kosten na die tijd nog bij. Bijvoorbeeld als je iets wilt toevoegen of veranderen aan de website. Het is belangrijk dat je dit bespreekt en het stukje toegang/beheer (volgend blokje).
Verborgen kosten zijn bijvoorbeeld:
- hosting + domein naam (als je die niet in eigen beheer hebt)
- onderhoud van de website
- blogs plaatsen
- aanpassingen website zoals teksten, nieuwe pagina, nieuw blokje, andere volgorde
Ik vind het belangrijk dat de klant zelf alle rechten heeft van de website en overal toegang tot heeft. Maar genoeg webbouwers willen dit absoluut niet. Er zitten namelijk voor en nadelen aan. De klant kan dan namelijk alles zien wat jij hebt gedaan, heeft overal zelf toegang tot en kan zelf aanpassingen maken. Voor de klant een voordeel, voor sommige webbouwers minder leuk. Nadeel is soms dat de klant dus ook dingen kapot kan maken omdat ze soms iets doen wat niet handig is. Maar als dit bij mij gebeurt dan heb ik altijd een backup staan dus komt dat ook weer goed.
Maar als jij niet zelf toegang hebt en niet alle rechten hebt ben je altijd afhankelijk van de webbouwer. Je kan dan niet weg bij deze webbouwer, dan gaat je website kapot. Je blijft dan dus ook altijd veel extra betalen.
Rechten die jij zelf zou moeten hebben:
- hosting + domein naam – dit moet op JOUW naam staan of die van JOUW bedrijf. Niet die van de webbouwers!
- toegang tot je website met de mogelijkheid om alles te kunnen aanpassen
- indien je betaalde extra’s gebruikt voor je website, ook op JOUW naam
Wie is er verantwoordelijk voor het onderhoud? Kan jij dit zelf doen en gaan ze jou dit leren? Of gaan zij dit doen en wat zijn daar de kosten van? Want je website heeft wel regelmatig een update nodig!
Wie is je webbouwer? Een 16 jarige jongen op zolder die het voor de hobby doet? Een ZZPer? Een bedrijf met 10 mensen personeel? Het is belangrijk dat je ook gaat nadenken over lange termijn. Stel dat er iets aan de website verandert moet worden wat jou niet lukt, is die gene dan ook te bereiken en bereid je te helpen? Is die gene over een half jaar nog steeds aan het werk en kan die gene jou dan helpen?
En hoe is dat contact? Moet je voor elke vraag meteen betalen of kan je ook aan appje sturen waarop je antwoord krijgt zonder een dikke rekening?
Mocht je nou wel met een bedrijf in zee zijn gegaan waar jij je niet prettig bij voelt? Neem dan even contact met mij op! Ik help je graag verder!